راز کدام کاشی بهتر است که هیچ کس درباره آن صحبت نمی کند
معمولاً از چسب کاشی پودری در دکوراسیون مکانهایی که فاقد آب و رطوبت زیادی هستند مانند دیوار آشپزخانه استفاده میشود. وقتی در مورد کاشی صحبت میشود، اکثر مردم بلافاصله در ذهن خود کاشیهای سرامیکی یا پرسلان را تصور میکنند. همچنین پلهها، راههای ارتباطی مفید به طبقه دوم یا پشت بام بهشمار میروند. صبا با یکی از شاگردان خود به نام منتخب اسفندیاری ازدواج کرد که حاصل این ازدواج، سه دختر به نامهای غزاله، ژاله و رکسانا بودند. آثار نوازندگی را میتوان به دو بخشِ آثار ضبط شده بر روی صفحههای گرامافون «۷۸ دور» که به صفحههای سنگی شهرت داشتند و آثار ضبط شده بر روی نوارهای مغناطیسی طبقهبندی کرد. بهطور کلی در این دوره نقوش زیبای آجری به شکلهای خاص و متنوع زیبایی بناهای ایران بهخصوص خطهٔ فارس شدهاند. از مسجد جامع گناباد در دوران سلجوقی، آجرهای نقش برجسته و مشبک با نقشهای هندسی و کار گره در شکلهای مربع و مستطیل بهدست آمده است.
چون رسول پیش ملکشاه آمد، ملکشاه بدو آفرین کرد و او را بستود و دختر عمّ خود، سلیمانشاه، ارسلان خاتون را نامزد او کرد و زفاف کردند و به استصواب رأی نظام الملک یزد را نامزد علاء الدوله کالنجار کردند و گفتند: یزد عبادتخانه اوست، و یزد را «دارالعباده» نام کردند و علاء الدوله را با ارسلان خاتون و تبع او روانه یزد کردند، در سنه اربع و خمس مائه. صبا در سبک نوازندگی خود، بهخاطر مهارت در نواختن سازهای متعددی مانند سهتار، ویلن، سنتور و تمبک، تکنیکها و تزئینات جدیدی در نوازندگی این سازها ابداع کرد. پس از آن در سال ۱۲۹۴ نواختن ساز سنتور را نزد علیاکبرخان شاهی آغاز کرد. وی همچنین شاگردان بسیاری مانند فرامرز پایور، علی تجویدی، همایون خرم، حسین دهلوی، مهدی خالدی، پرویز یاحقی و بسیاری دیگر را تربیت کرد که بعدها راه او را ادامه دادند. او در همین سال، دورهٔ تصنیفها، ضربیها و تمبک را از حاجیخان ضربگیر (عینالدولهای) فراگرفت. او نخستین موسیقیدان ایرانی است که موزهای از او در ایران تأسیس شدهاست. سهتار، او را برمیداشت و به عالمی دیگر میبرد. صادق هدایت از همدورهایهای او در این مدرسه بود. در دورهٔ قاجار، هنر آجرکاری در ساختن بازارها با انواع طاقپوشهای آجری، کاربندیهای آجری مانند بازار اراک و تیمچهها در بازار تهران و طاق آبانبارها با نقوش متنوع و حمامها از جمله حمام وکیل کرمان، به تکامل رسید.
صبا در طول فعالیت حرفهای خود علاوه بر همکاری و پایبندی به ادامهٔ راه علینقی وزیری، دوستی نزدیکی با روحالله خالقی، محمدحسین شهریار و نیما یوشیج داشت و فعالیتهای مشترک بسیاری با موسیقیدانان سرشناسی همچون موسی معروفی، مرتضی محجوبی، ملوک ضرابی، جواد بدیعزاده، قمرالملوک وزیری، خاطره پروانه و دیگران داشت. ساختمان حمامهای بسیار اصولی با بخشهای زنانه و مردانه و گرمخانه با بهکارگیری کاربندیهای بسیار پرکار و دلانگیز و استقرار آنها بر روی ستونهای ظریف و کاملاً باربر سنگی. شکل حجرهها و ایوانهای جلوی آنها و مدرسهها (ایوانهای بزرگ با سقف بلند) و حیاط بسیار وسیع و باغچههای متناسب و نسبتاً بزرگ، بسیار جالب و نشانه بلندنظری و همت والای بانی مدرسه است. آجر آبساب آجری است که پس از تراش آن در آب میخیسانند و کناره آن را به وسیلهٔ ماسهٔ بادی یا گَرد آجر و گاه با گل رس یا اخرا میسایند. آنها در هیچ جا ساکن نشدند بدون اینکه قبل از آن خاک و آب آن را مورد آزمایش قرار دهند.
از میان آثار بسیار متعدد آجری این دوره میتوان به پلهای بسیار عظیم و گسترده با فلسفه آجری چون سی و سه پل و پل الله وردی خان با تمامی مسائل فشار و هیدرولیک آب رود گسترده زاینده رود در پشت پایههای هر دهانه از پل. اما در این زمان شاهد به وجود آمدن میلهای بسیار فراوان راهنما با نوعی آجر کاری و بهکارگیری گلچینهای آجری در آنها در کنار جادهها در تمامی کشور میباشیم. یکی از آثار آجری بسیار جا لب در مجموعه وکیل وجود ارگ کریمخانی با کاربرد آجر و نقوش آجری در قسمتهای داخلی و بهخصوص در ناحیه خارجی همراه با کنگره سازیهای جا لب بر گرداگرد چهار بعد بنا که جنبه حفاظتی بنا را داشته است. با توجه به طرح و نقشهٔ تهیه شده و در اندازههای مشخص، در محل نزدیک به کار، خشت نیمه خشک را با سیم یا چاقو به شکل مورد نظر برش داده و بعد از خشک شدن کامل، به کوره میبردند. ما کمتر داشتیم کسی را که بتواند در چندین رشته به درجهای خیلی ممتاز برسد و بتواند در حقیقت این فرهنگ را اشاعه بدهد و صبا در حقیقت یک لشکر از موسیقی را گرد هم آورد و آماده کرد برای ایران زمین …
در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت کاشی طرح سنتی.