تيونينگ خودرو

تیونینگ خودرو چیست؟ اتو حیدری

در غیر اینصورت با تغییر در تنظیمات فنر لول قابل تنظیم می توانید ارتفاع ماشین را به شکل دستی یا پنوماتیکی عوض کنید. با این حال، باید توجه داشت که در برخی کشور ها، استفاده از فیلم های دودی با میزان تاریکی بیش از حد مجاز قانونی است. شیشه های امنیتی طراحی شده اند تا در صورت شکستن، به قطعات کوچک و کم خطر تبدیل شوند. این شیشه ها می توانند به افزایش ایمنی سرنشینان در صورت تصادف کمک کنند. تیونینگ خودرو ازآن دسته کلماتی می باشد که امروزه با رشد صنعت موتوراسپرت، اسم آن را زیاد می شنوید، در این مقاله همه زوایای این موضوع را برای شما توضیح می دهیم. بنابراین پس از تقویت موتور و افزایش توان خروجی اتومبیل خود حتما باید ترمزهای خودرو را هم ارتقا دهید.

نصب سیستم‌های ABS پیشرفته می‌تواند از قفل شدن چرخ ها در شرایط اضطراری جلوگیری کند و ایمنی را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد. لنت های سرامیکی یا نیمه فلزی می‌توانند به افزایش طول عمر و کارایی ترمز کمک کنند. با استفاده از تکنیک های بهینه سازی مانند تنظیم مجدد نرم‌افزار ECU و استفاده از قطعات سبک تر، می‌توان مصرف سوخت را کاهش داد و بازدهی بیشتری از موتور کسب کرد. ماشین‌های سانروف یکی از پرطرفدارترین مدل‌های خودرو در بازار هستند. با باز شدن سقف این خودرو‌ها، هوای آزاد در ماشین به گردش درمی‌آید. ازاین‌رو علاقه‌مندان به سانروف به طور دستی این ویژگی را برای ماشین خود ایجاد می‌کنند.

یک سیستم صوتی برتر در ماشین در درجه اول از نظر آکوستیک متقاعد کننده است - حتی مقداری بیس  احساس می شود. با این وجود، ممکن است استفاده از بلندگوهای مخصوص خودرو با ساب ووفر برای فرکانس‌های بیس توصیه شود. گاهی افراد تمایل به اجرای سانروف بر روی سقف ماشین خود را ندارند. این دسته از افراد با استفاده از برچسب‌های مخصوص در رنگ و طرح سقف ماشین تغییراتی ایجاد می‌کنند. به طور معمول این فرایند تغییر رنگ بر روی خودروهای سفیدرنگ اجرا می‌شود.

نیتروژن اکساید به‌دلیل تجزیه در دماهای بالا، اکسیژن بیشتری آزاد می‌کند که منجر به احتراق قوی‌تر می‌شود. این سیستم به‌ویژه در خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شود که برای مدت‌زمان کوتاه به شتاب و توان بسیار بالا نیاز دارند. با این حال، استفاده نادرست از NOS ممکن است به قطعات داخلی موتور آسیب برساند. البته ماهیت تعدادی از این تغییرات فقط بـه دگرگون کردن مشخصات ظاهری خودرو و اسپورت جلوه دادن شکل ظاهری آن محدود نمیشود. تعویض سیستم اگزوز استاندارد با مدل‌های اسپرت، به بهبود جریان خروجی گازها و کاهش فشار برگشت کمک می‌کند. البته شما مجاز به تیونینگ ماشین خود هستید - البته به شرطی که واقعا ماشین خود را تیونینگ کنید و نه وسیله نقلیه همسایه خود.

البته برخی تیونرها به دنبال کاهش مصرف سوخت یا حتی عملکرد نرم‌تر خودرو هستند. در کل هدف از تیون کردن خودرو بهبود عملکرد کلی آن در پاسخ به درخواست‌های مالک است. معمولاً تیونینگ باعث کاهش قابلیت اطمینان خودرو می‌شود اما اگر به‌صورت اصولی و توسط شرکتی متخصص انجام شود مشکلی ایجاد نخواهد شد. علاوه بر بخش‌های فنی شاهد ایجاد تغییرات در ظاهر خودروها و کابین آن‌ها نیز هستیم. برخی تیونرها نیز فقط متخصص بهبود طراحی خودروها هستند و به قوای محرکه دست نمی‌زنند.

پیشینه تیونینگ را می‌توان در اواسط قرن بیستم میلادی یعنی حدود نیم قرن قبل جستجو کرد. البته ارتفاع زدن ماشین ، همیشه با معایب بسیار همراه نیست و اگر اینکار بـه صورت استاندارد و اصولی انجام شود، در پاره اي از موارد حتی عملکرد خودرو را التیام نیز می بخشد. مـا در ادامه ابتدا بـه معایب ارتفاع زدن ماشین پرداخته و پس ازآن مزایایی کـه از ارتفاع زدن بدست می‌آیند را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. بـه کاهش یا افزایش ارتفاع خودرو از حالت استاندارد یا معمولی، اصطلاحا ارتفاع زدن یا ارت زدن گفته می شود. شایع‍‌ترین روشی کـه برای ارتفاع زدن استفاده می شود، کم کردن و یا بریدن کمک فنر خودرو می‌باشد کـه بسیار غیر استاندارد بوده و طبق معمول سبب می شود تا خودرو در سواری دچار مشکلات گوناگونی شود. اگر این تغییر ارتفاع بـه درستی انجام نشود، قطعا باعث بروز مشکلاتی در آیرودینامیک و سواری خودرو خواهد شد کـه راننده را مجاب می کند تا ارتفاع رابه حالت استاندارد خود برگرداند.

به عبارت بهتر با رواج یافتن بحث تیونینگ در بین خودرو دوستان، بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت تولید خودرو اقدام به تاسیس شرکت‌های جانبی متمرکز بر امر تیونینگ نمودند. به این ترتیب بحث حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن در حین عملیات تیونینگ به شکل جدی‌تری توسط مهندسان کاربلد دنبال شد. چرا که تا پیش از آن معمولا صاحبان خودرو خود اقدام به طراحی قطعات جدید و قدرتمند برای خودروها یا ارتقا دادن توان فنی قطعات آنها می‌نمودند. عیب دیگر این کار می‌تواند به هزینه زیاد قطعات و دستمزدها مربوط باشد. برای مثال اگر خواهان خرید دو جفت لاستیک باکیفیت باشید باید حداقل ۲۰ میلیون تومان در نظر بگیرید و این موضوع درباره ارتقای پیشرانه و سیستم تعلیق به چند ده میلیون تومان می‌رسد.

فشار بالاتر درجه پر شدن را بهبود می بخشد به طوری که هوای بیشتری برای احتراق سوخت در دسترس است. در اینجا، عملکرد موتور از طریق تغییرات هدفمند در پارامترهای کنترل کارخانه ای سیستم مدیریت الکترونیک موتور افزایش می یابد. به این ترتیب می توان فشار بوست توربوشارژر یا میزان سوخت تزریق شده به محفظه احتراق را افزایش داد. به یاد داشته باشید که خودروی شما، نه تنها وسیله‌ی حرکت، بلکه یک پروژه شخصی است که باید با دقت و احتیاط مدیریت شود. طهران موتور یکی از مجموعه‌های حرفه‌ای در زمینه تیونینگ خودرو است و قادر به ارائه خدمات تیونینگ برای انواع خودرو می‌باشد. اگر به تیونینگ خودرو علاقه دارید اما درعین‌حال می‌خواهید از مزایا و معایب آن آگاه شوید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

زمانی که این تغییر انجام شود، شتاب، سرعت، توانایی و عملکرد خودرو نیز ارتقا پیدا می کند.تقویت چیپ یا کامپیوتر، به عنوان یکی از شاخه های تیونینگ خودرو، برای افزایش قدرت و عملکرد خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، با تغییر برنامه‌های کامپیوتری خودرو، می توان پارامترهای اصلی مانند حجم سوخت، ترمز موتور و فشار توربو شارژ را تنظیم کرده و عملکرد خودرو را بهبود بخشید. به طور مثال، در صورتی که چیپ خودرو تقویت شود، می توان توان موتور را افزایش داد و در نتیجه، شتاب و سرعت خودرو را افزایش داد. همچنین، با تنظیم دقیق پارامترهای چیپ، صرفه جویی در مصرف سوخت نیز ممکن است صورت بگیرد. لازم به ذکر است که تقویت چیپ خودرو باید توسط فنی‌کاران متخصص و با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مناسب انجام شود. علاوه بر این، باید به این نکته توجه داشت که در صورت عدم انجام تغییرات لازم در سایر قطعات خودرو، ممکن است آسیب به موتور و سایر قطعات ایجاد شود و باعث کاهش عمر مفید خودرو شود.

تیونینگ الکترونیکی شامل بهینه سازی نرم افزار های کنترلی و نصب سنسور های پیشرفته است. صندلی های مسابقه ای با پشتیبانی بیشتر می‌توانند تجربه رانندگی را راحت‌تر و ایمن‌تر کنند. استفاده از رنگ های خاص، پوشش های ضد خش و حتی رنگ های مات می‌تواند خودرو را از دیگران متمایز کند. استفاده از دیسک های بزرگ تر باعث افزایش سطح تماس و بهبود کارایی ترمز می‌شود. یکی از آپشن‌هایی که ممکن است طرفداران زیادی داشته باشد، استفاده از شیشه‌های دودی است. ولی چون این شیشه‌ها اشعه های مضر را می‌گیرند، بسیاری از خودروها شیشه‌های کناریشان دودی است.

به دلیل اینکه قطعات طراحی شده توسط صاحبان ماشین و یا تیونرها از استاندارد لازم برخوردار نبود و هیچ نظارتی روی آنها صورت نمیگرفت گاها باعث ایجاد خطرات زیادی میشد. پس برای حفظ جان سرنشین خودرو و ایمنی بیشتر، این کار توسط مهندسان متخصص پیگیری شد. با گذشت زمان عمل تیونینگ خودرو از یک کار غیرمعمول و فردی به کاری همگانی و مرسوم تبدیل شد. به طوری که اکثر شرکت‌های تولید خودرو، شرکت‌های جانبی مرتبط با موضوع تیونینگ تاسیس کردند. مزایا و معایب تیونینگ ماشین را می توانید در صفحه مربوطه مطالعه کنید. از دیگر شرکت های تیونینگ خودرو می توان به کمپانی منصوری اشاره کرد.

زمانی که رانندگان تلاش می‌کردند تا خودروهای خود را برای رقابت‌های سریع‌تر و کارآمدتر کنند، مفهوم تیونینگ شکل گرفت. این فرایند به مرور زمان از مسابقات به زندگی روزمره راه یافت و امروز به یکی از بخش‌های مهم صنعت خودرو تبدیل شده است. اهمیت تیونینگ در بهبود کارایی و افزایش طول عمر خودرو نیز قابل توجه است. علاوه بر این، با تیونینگ خودرو، افراد می‌توانند وسیله نقلیه خود را به نمادی از شخصیت و سبک زندگی‌شان تبدیل کنند. در سیستم تعلیق بادی، یک کمک فنر مخصوص این نوع تعلیق و یک دم هوا جایگزین فنرهای فولادی معمولی می شود.

نصب کیت مکش یکی از روش‌های رایج برای افزایش توان و بهبود عملکرد موتور خودرو است. با جایگزینی فیلتر هوا و لوله‌های ورودی هوا با قطعات با کیفیت‌تر و طراحی بهینه، می‌توان به هوای خنک‌تر و پرچگال‌تری دست یافت که منجر به احتراق بهتر و افزایش قدرت موتور می‌شود. افزون بر تمام مواردی کـه بـه آن اشاره شد، باید عملیات تیونینگ خودرو را زیر نظر افرادی کـه دراین زمینه از تخصص لازم و کافی بهره می برند بـه انجام رساند. نکته‌ي دیگری کـه پس از انجام تغییرات دریک خودرو و ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری آن باید مدنظر قرار داد این اسـت کـه تیونینگ یک خودرو بـه خودی خود موجب افزایش ایمنی آن نمی شود. در واقع بهمین دلیل اسـت کـه طبق معمول تغییرات ظاهری متعددی روی یک خودروی تیون شده انجام می‎شود تا عملیات تیونینگ فنی آن بـه‎طور کامل بـه چشم بیاید.

ازاین‌رو در تیونینگ خودرو بخشی از این قطعات تقویت و برخی از آن‌ها حذف می‌شوند‌. برای مثال بلندگوهای خودرو با بلندگوهای قوی‌تر و بهتر تعویض می‌گردند. درب‌های این خودروها به‌گونه‌ای متفاوت از خودروهای معمولی باز و بسته می‌شوند‌. افراد علاقه‌مند به ماشین با ایجاد تغییراتی در درب خودرو، موجب می‌شوند تا درب از حالت معمولی به حالت حرفه‌ای تغییر کند‌. جلوپنجره‌های بزرگ، معمولاً ظاهر اسپرت‌تر و باصلابت‌تری به خودرو می‌دهند.

ترمز و دیسک صفحه رایج به کار رفته در خودرو ها، نوع کاسه ای بوده که می توان با جایگزین نمودن آن با سیستم ترمز دیسکی سوراخ دار، وزن خودرو را به طور موثری کاهش داد. تغییر قطعات داخلی، جایگزین کردن صندلی ها با صندلی های نانو و سبک و تغییر جنس شیشه خودرو می تواند موجب تنزل موثر وزن خودرو و تیون شدن آن می شود. تیونر های خودرو با رنگ نور و هم چنین شکل و روشنایی چراغ های جلو به جلوه های خیره کننده ای دست می یابند. در مورد چراغ عقب، فناوری LED علاوه بر ظاهر جذاب تر، مزیت های بیشتری را نشان می دهد. به علاوه استفاده از زنون، تغییر کاسه چراغ و دودی کردن آن ها از روش های دیگر تیون کردن ظاهری چراغ های خودرو می باشد.

علاقه مردمان به تغییر شکل در خودروها و ایجاد فرمی متنوع باعث شد تا صنعت تیونینگ خودرو نیز داغ تر شود. به حدی که امروزه شرکت های تیونینگ خودرو متنوعی در جهان وجود دارد. تیونینگ خودرو فرآیندی است که با هدف بهبود عملکرد و ظاهر خودرو انجام می‌شود و شامل تغییرات فنی مانند ارتقای موتور، سیستم تعلیق، ترمزها و انتقال قدرت برای افزایش قدرت و بهره‌وری خودرو است. همچنین، تغییرات ظاهری مانند استفاده از کیت‌های بدنة آیرودینامیک، رنگ‌آمیزی خاص و نصب قطعاتی مانند اسپویلرها نیز انجام می‌شود. داخل کابین نیز با نصب صندلی‌های ورزشی و سیستم‌های صوتی پیشرفته بهبود می‌یابد. این فرآیند توسط متخصصان در کارگاه‌های تیونینگ یا علاقه‌مندان به خودرو صورت می‌گیرد و ترکیبی از دانش فنی و خلاقیت است که خودرو را به وسیله‌ای منحصربه‌فرد و با عملکرد بالا تبدیل می‌کند.

پایه و اساس تیونینگ در ژاپن بر مبنای خودروهای مسابقه‌ای مخصوصا مسابقات دریفت شکل‌گرفته است؛ علاوه‌بر این بازار متنوع قطعات افترمارکت در ژاپن، باعث شده تا این کشور به بهشت تیونرها تبدیل کرده شود. سپرها علاوه بر نقش محافظتی اهمیت بالایی در زیبایی یک خودرو دارند. تیونرها تمرکز خاصی روی سپرها دارند و معمولاً از سپرهایی با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر در جلو و دیفیوزرها و خروجی‌های اگزوز گیراتر در عقب استفاده می‌کنند. تیونرهای کاربلد نیز از فیبر کربن برای کاهش وزن سپرها و همچنین افزایش استحکام آن‌ها سود می‌برند. طراحی زیبای سپرها نقش زیادی در بهبود طراحی یک خودروی تیون شده خواهد داشت. هدفی که معمولا با انجام کارهای مختلفی نظیر طراحی صندلی‌های مخصوص مسابقه، قرار دادن فرمان اسپورت، تغییر رنگ صفحه کیلومتر شمار و جذاب‌تر جلوه دادن آن امکان پذیر خواهد بود.

در واقع پیش از آن که مهندسان کاربلد یا تکنسین‌های ماهر به تیونینگ بدنه خودرو بپردازند، به تیونینگ اجزای داخلی و مشخصات فنی خودروها روی آوردند. بـه این معنی کـه شـما حتی پس از پایان یافتن مراحل تیونینگ یک خودرو و سوار شدن بر آن بعنوان یک محصول جدید نیز باید همان جوانب احتیاطی کـه پیش از آغاز عملیات تیونینگ خودرو رعایت می کردید را رعایت کنید. در هرحال اگر مایل بـه تغییر شکل ظاهری و باطنی خودروی خود هستید، میتوانید با رعایت اصول اینکار بـه هدف اصلی خود دست یابید. در مجموع میتوان بـه این حقیقت اشاره کرد کـه در حال حاضر بحث تیونینگ وسایل نقلیه چهار چرخ بسیار گسترده‌تر از قبل جلوه میکند و تغییرات بخش‌هاي مختلفی از خودرو را در بر می گیرد. نصب چراغ‌های LED جدید، چراغ‌های مه‌شکن و سایر چراغ‌ها می‌تواند به بهبود دید راننده و همچنین بهبود ظاهر خودرو کمک کند.

بنابراین همانطور که ملاحظه می کنید خود کمپانی های سازنده برای تیونینگ محصولات خود ، زیر مجموعه های رسمی دارند. علاوه بر زیرمجموعه های رسمی، شرکتهایی هم به عنوان تیونر وجود دارند که تمرکز بر برند خاصی ندارند ولی بصورت رسمی فعالیت دارند که شاید معروفترین نام که برای همه ما ایرانیان شناخته شده است برند منصوری می باشد. دودی کردن شیشه‌های خودرو یکی از رایج‌ترین و ارزان‌ترین موارد تیونینگ خودرو است. هدف من و تمامی اعضای تیمم بر این هست تا در سریع‌ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت ، ماشین‌ تان را مثل روز اول تحویل دهیم. نمونه کارهای ما گواه این ادعاست که در بخش تیونیگ خودرو یکی از بهترین و مجهزترین مجموعه‌های صافکاری و نقاشی می‌باشیم.

نکته‌ي مهمی کـه افراد فعال در بحث تیونینگ خودرو باید همواره بـه آن توجه داشته باشند. علاوه بر آن جزییاتی نظیر تقویت صندلی‎هاي خودرو نیز از جمله مواردی اسـت کـه در بحث تیونینگ فضای داخلی یک خودرو همواره مدنظر فعالان دراین زمینه قرار خواهد گرفت. دراین میان افزايش قدرت موتور هم از جمله جنبه‌هاي قابل توجه عملیات تیونینگ بـه شمار میرود کـه هواداران فراوانی در بین خودرو دوستان دارد. با زبانی ساده می‌توان گفت منظور از تیونینگ اتومبیل، ارتقا دادن خودرو است. گاهی این ارتقا در ظاهر ماشین و گاهی در مشخصات فنی و داخلی آن همچنین تقویت موتور است.

می‌توانید با تغییر رنگ و یا طرح رینگ و نیز تغییر لاستیک مثلاً استفاده از لاستیک‌های پهن، ظاهر خودروی خود را شیک‌تر و متفاوت‌تر کنید. رنگ رینگ را هم بهتر است، متناسب با بدنه و تغییراتی که در بخش‌های دیگر بدنه ایجاد می‌کنید انتخاب کنید تا به زیبایی بیشتر نمای خودرو کمک کند. خودروهای تولیدی بر اساس استانداردهای کارخانه‌های خودروسازی تولید می‌شوند. پروسه ساخت و تولید خودرو بر پایه آزمایش‌ها و تحقیقاتی مختلف صورت‌ می‌گیرد و درنهایت بر اساس استاندارهایی خاص، خودرو تولید و روانه بازار می‌شود. تیونینگ کردن منجر به خارج کردن خودرو از مسیر استانداردهای آن است که ممکن است گاهی این تغییر مسیر، مشکلاتی را هم برای خودرو به همراه داشته باشد. مثلاً کاهش ارتفاع خودرو، استفاده از لاستیک‌هایی با فاق کوتاه یا چراغ‌های بیش از حد قدرتمند، می‌تواند مشکلات زیادی را در خیابان‌های شهری ایجاد کند.

اینتر کولر قطعه ای است که هوای تولید شده توسط توربو را خنک می کند و هوای خروجی از توربو توسط کمپرسور داخلی فشرده می شود. اگر به دنبال بالا بردن عملکرد خودرو هستید و فقط جنبه تقویت ورودی را مد نظر دارید، باید به شما بگوییم نباید ارتقا خروجی را فراموش کنید. تیون اگزوز خودرو می تواند موجب خارج شدن هر چه سریع تر دود های حاصل از احتراق داخلی می شود. یکی از اقدامات اساسی برای تیون اگزوز خودرو، کم کردن طول لوله اگزوز است. خروج دود در ماشین های معمولی از مسیر های پر پیچ و خمی در اگزوز عبور کرده تا صدای اگزوز به نسبت کاهش یابد.

واحد کنترل موتور (ECU) وظیفه مدیریت پارامتر ها عملکرد موتور خودرو را بر عهده دارد. با ریمپ ECU، می‌توان عملکرد موتور را بهینه کرد و مصرف سوخت را کاهش داد. این فرایند به صاحبان خودرو اجازه می‌دهد تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنند. از آنجا کـه بیشتر افرادی کـه بـه دنبال خرید خودرو کارکرده هستند، ترجیح می دهند تا خودرو بـه حالت استاندارد خود نزدیک باشد، در نتیجه باید این موضوع را نیز درنظر بگیرید. فرآیند تیونینگ معمولاً توسط متخصصان در کارگاه‌های تیونینگ انجام می‌شود، اما علاقه‌مندان به خودرو نیز می‌توانند برخی از این تغییرات را به‌صورت شخصی و با استفاده از کیت‌های موجود در بازار انجام دهند.

به عنوان مثال ، کیت تعلیق ورزشی BILSTEIN B12 در این دسته قرار دارد. حتماً گاهی اوقات در خیابان با شنیدن صدای بسیار بلند اگزوزو برخی خودروها دچار وحشت شده‌اید!! یکی دیگر از راه‌های تیونینگ خودرو، همین تغییر سر اگزوز و اضافه کردن تعداد اگزوز به ماشین است. با طراحی‌های مختلف اگزوز، شما می‌توانید خودرویی داشته باشید که تقریباً بی‌صدا باشد و یا خودرویی داشته باشید که با گاز دادن، صدای غرش بدهد. تعداد سه یا چهار اگزوز، ظاهر بخش عقبی ماشین را معمولاً خیلی اسپرت‌تر جلوه می‌دهد. موتور خودرو یکی از مهم ترین قطعات فنی محسوب می شود که از قطعات جزئی تشکیل شده است.

امری که گاه خطرات متعددی را در حین راندن خودرو هـای ارتقا یافته و تیون آپ شده برای رانندگان ایجاد میکرد. همان گونه کـه بـه آن اشاره شد، تیونینگ خودرو بـه معنای واقعی کلمه در میانه‌هاي قرن گذشته بود کـه بین عاشقان خودرو باب شد. همچنین بـه این نکته هم اشاره شد کـه پیش از تغییر مشخصات ظاهری خودروها، افزایش توان فنی آنها بود کـه مورد توجه خودرو دوستان قرار گرفت و انجام دادنش بین آنها رواج یافت. این ارتقاها می‌توانند باعث افزایش چشمگیر عملکرد خودرو شوند و آن را برای مسابقات و یا استفاده‌های خاص بهینه‌سازی کنند. تنظیم موتور نیز بخش مهمی از تیونینگ فنی است که شامل تنظیم دقیق کامپیوتر موتور (ECU) برای بهینه‌سازی عملکرد و بهره‌وری موتور است.

در طی این فرآیند وجود شمع های جرقه زن مناسب برای مطابقت با دمای داخل موتور کلیدی است. انتخاب صحیح شمع ها با توجه به تنظیم موتور و هم چنین مدل خودرو تعیین می شود. می توانید با تکنسین خود صحبت کنید تا ماشین شما را تنظیم کند تا مطمئن شوید که شمع های جرقه را درست می کنید. نرم افزار نقشه روی ECU چیزی است که زمان جرقه را کنترل می کند، بنابراین مهم است که نقشه صحیح روی ECU باشد. ECU خودرو معمولاً برای ارتقای عملکرد موتور نیاز به نقشه برداری مجدد دارد و این شامل زمان بندی جرقه نیز می شود.

درآن دوران عاشقان خودرو که در زمینه مکانیک سررشته داشتند شروع به طراحی قطعاتی جدید کردند. این طراحی توان فنی موتور را نسبت به قطعات استاندارد نصب شده روی خودروها افزایش میداد. پس از انجام تیونینگ خودرو توان فنی آنها افزایش و نوع راندن آن‌ها تغییر میکرد. این امر بین خودرو دوستان بسیار خوشایند بود، چون خودرویی با سطح قدرت دلخواه داشتند. خدمات تیونینگ خودرو به معنای ارتقا دادن اکثر قسمت های خودرو از جمله موتور و ظاهر کلی خودرو و دیگر قسمت‌ها میباشد.

اگرچه تیونینگ خودرو می‌تواند خودروی شما را جذاب‌تر و قدرتمندتر نماید، اما باید توجه داشت که تغییراتی که در خودرو انجام می‌شود، ممکن است تأثیرات جانبی ناخواسته‌ای داشته باشد. بنابراین، قبل از انجام هرگونه تیونینگ، مهم است که با دقت به مزایا و معایب تیونینگ خودرو توجه کرده و تصمیمی به اندازه اطلاعات دقیق و آگاهانه اتخاذ نمایید. برخی تغییرات خودرو باعث می‌شوند هنگام فروش افت قیمت زیادی وجود داشته باشد. به دلیل آن که چنین خودروهایی معمولاً تحت‌فشار قرار می‌گیرند بنابراین خریداران زیادی به آن‌ها علاقه ندارند و به همین خاطر هم قیمت مدل‌های تیونینگ شده افت بیشتری دارد. در برخی کشورها حق بیمه خودروهای موردبحث نیز بیشتر است زیرا احتمال تصادف آن‌ها بالاتر خواهد بود. مجموعه هنرکده (اتو بی رنگ) علی مومنی با بیش از 15 سال سابقه حرفه‌ای در زمینه مات کردن بدنه ماشین های خارجی به صورت سه بعدی آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی می‌باشد.

در روش اول کـه طبق معمول ارزان ترین و شایع‍‌ترین روش هست، با برش فنر، اقدام بـه کاهش ارتفاع فنر می‌کنند. اینکار باعث می شود تا فنر حالت ارتجاعی کمتری داشته باشد ودر نتیجه سیستم تعلیق، عملکرد خودرا در دست اندازها و ناهمواری هاي جاده از دست بدهد. بریدن فنرها اصلا روش استانداردی نبوده و بـه هیچ عنوان توصیه نمی شود. از همین رو طبق معمول عملیات تیونینگ خودرو بـه صورت پلکانی انجام می شود تا مراحل مختلف این عملیات مکمل یک دیگر باشد. در واقع هر چقدر کمک‎ فنرهای یک ماشین سخت‌تر طراحی شوند، وزن دینامیکی آن خودرو التیام خواهد یافت و این امر در سیستم تعلیق خودرو نیز جنبه‌هاي مثبت خود رابه نمایش خواهد گذاشت. از سوی دیگر، کوتاه‎ طراحی شدن کمک فنرها موجبات خشکی هرچه بیشتر سیستم تعلیق خودرو را فراهم میکند.

اما اگر به صدای اگزوز ماشین های مسابقه ای توجه کنید، صدای بلندی به گوش شما می رسد. ارتقا سیستم اگزوز اتومبیل از طریق حذف انباره، کاهش طول لوله اگزوز، بالا بردن کیفیت لوله اگزوز، اضافه کردن هدرز اگزوز و خالی کردن کاتالیزور انجام می شود. این می تواند عملکرد ماشین شما را با تغییر تنظیمات روی واحد کنترل موتور شما بهبود بخشد. این مورد تیون فنی می تواند قدرت و گشتاور خروجی را افزایش دهد، مصرف سوخت را بهبود بخشد و آلاینده ها را کاهش دهد. در اینجا، عملکرد موتور از طریق تغییرات هدفمند در پارامتر های کنترل کارخانه ای سیستم مدیریت الکترونیک موتور افزایش می یابد.

نمایشگاه اتومبیل کاروکیا با مدیریت محمدصادق میرزائی، دارای بیش از 25 سال سابقه در زمینه خرید و فروش خودروهای لوکس و لاکچری، خارجی و ایرانی در منطقه شرق تهران فعالیت دارد. در فروشگاه اینترنتی ایسوس لاین، ما با افتخار انواع تجهیزات اسپرت خودرو را از مانیتورهای اندروید گرفته تا دوربین‌های دنده عقب و لوازم جانبی عرضه می‌کنیم. تمامی محصولات ما از بالاترین استانداردهای کیفی برخوردار هستند تا تجربه‌ای راضی‌کننده از خرید را برای شما فراهم آوریم. برای خرید مطمئن و راحت، به وب‌سایت ما سر بزنید و از تجربه خرید متفاوت لذت ببرید. BeOne به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه های اینترنتی با بیش از بیست و سه سال تجربه، با پایبندی به تضمین اصالت کالا موفق شده تا همگام با فروشگاه‌های معتبر جهان، به بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران تبدیل شود. هر آنچه که نیاز دارید و به ذهن شما خطور می‌کند در اینجا پیدا خواهید کرد.

از این رو ایجاد تغییرات در شکل ظاهری و بخش فنی خودرو، به معنای تیونینگ خودرو است.3-    انواع تیونینگ خودرو کدام اند؟تیونینگ خودرو به صورت کلی به دو بخش تیونینگ ظاهری و تیونینگ فنی خودرو تقسیم می شود.. هر خودرو دارای یکسری اندازه هاي استاندارد اسـت کـه خارج کردن آنها از استاندارد ممکن اسـت گاها باعث ایجاد مشکلاتی برای خودرو شود. یکی از این استاندارد ها، ارتفاع خودرو از سطح زمین می‌باشد کـه طبق معمول توسط افراد دستکاری شده و کم و زیاد می شود. اکثرا دستکاری ارتفاع خودرو بـه سبب اهدافی هم چون اسپرت کردن یا تیونینگ خودرو انجام می شود. همچنین، جنبه‌های ظاهری مانند بدنه، رنگ، رینگ‌ها و اسپویلرها نیز ممکن است تغییر کنند تا خودرو ظاهری جذاب‌تر و منحصربه‌فرد داشته باشد.

این تنظیمات می‌توانند مصرف سوخت را بهینه کنند و عملکرد کلی خودرو را بهبود بخشند. علاوه بر بهبودهای فنی، جنبه‌های ظاهری خودرو نیز موردتوجه قرار می‌گیرند. این شامل تغییرات در بدنه با استفاده از کیت‌های بدنة آیرودینامیک، رنگ‌آمیزی خاص، و نصب اسپویلرها و دیفیوزرها برای بهبود ظاهر و کارایی است. تغییرات در داخل کابین، مانند نصب صندلی‌های ورزشی، سیستم‌های صوتی پیشرفته، و دکوراسیون داخلی نیز بخش دیگری از تیونینگ است. در ادامه به بررسی انواع تیونینگ خودرو می‌پردازیم که شامل تیونینگ موتور، سیستم تعلیق، ترمز، انتقال قدرت، ظاهری، داخلی، الکترونیکی، نورپردازی، اگزوز، ایمنی، صوتی و آیرودینامیک می‌شود. واضح است که شما می توانید بسیاری از کارهای تنظیم را خودتان انجام دهید.

البته، می‌توانید در Ebay Classifieds نیز به دنبال معامله بگردید، اما به محض اینکه به امنیت خود رسید، باید دقیقاً بدانید که به کدام فروشنده می‌توانید اعتماد کنید. اگر قطعه ای به دلیل مونتاژ نشدن صحیح باید برگردانده شود، خوب است که یک فروشنده سازگار داشته باشید. علاوه بر این، برای برخی از قطعات به گواهی قطعات یا مجوز عملیات عمومی (ABE) نیاز دارید. زیرا بسته به کشور در بخش تیونینگ، بسیاری از مقررات برای طیف گسترده ای از قطعات باعث عدم اطمینان می شود. هر قطعه ای که در خودروی خود بهسازی می کنید می تواند منجر به انقضای مجوز بهره برداری و در نتیجه جریمه های سنگین شود.

یک سیستم اگزوز اسپرت علاوه بر ایجاد صدای جذاب باعث انتقال سریع‌تر گازهای خروجی شده و بنابراین روی عملکرد پیشرانه نیز تأثیر مثبتی می‌گذارد. یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های تیونینگ خودرو همین تغییر و تعویض چراغ است. تیونینگ چراغ می‌تواند هم شامل استفاده از چراغی با طراحی جدید و متفاوت باشد و هم شامل چراغ استاندارد با عملکرد نورانی بهتر. در مجموع می‌توان به این حقیقت اشاره کرد که در حال حاضر بحث تیونینگ وسایل نقلیه چهار چرخ بسیار گسترده‌تر از قبل جلوه می‌کند و تغییرات بخش‌های مختلفی از خودرو را در بر می‌گیرد. در واقع هر چقدر کمک‎ فنرهای یک اتومبیل سخت‌تر طراحی شوند، وزن دینامیکی آن اتومبیل بهبود خواهد یافت و این امر در سیستم تعلیق خودرو نیز جنبه‌های مثبت خود را به نمایش خواهد گذاشت. از سوی دیگر، کوتاه‎ طراحی شدن کمک فنرها موجبات خشکی هرچه بیشتر سیستم تعلیق خودرو را فراهم می‌کند.

بسته به سطح تغییرات خودرو احتمال کاهش قابلیت اطمینان آن وجود دارد. ایجاد تغییر در لاستیک‌ها و زیربندی خودرو اگر به‌طور صحیح انجام شود تأثیر زیادی روی کیفیت و قابلیت اطمینان آن نخواهد داشت اما تغییر پیشرانه می‌تواند قطعات دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. افزایش بیش از حد قدرت پیشرانه شاید فرد را با مشکلات زیادی مواجه کند. این کار همچنین فشار زیادی به گیربکس و کلاچ وارد می‌کند و قطعات کلیدی پیشرانه نیز مجبور خواهند بود تحت‌فشار زیادی قرار گرفته و مستهلک شوند. موضوع دیگر به احتمال لغو گارانتی خودرو نیز مربوط می‌شود که باید این موضوع را حتماً در نظر بگیرید.

برای اعمال هر گونه تغییری بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره ببرید. با کمک توربو شارژر یا سوپر شارژر می توان فشار متوسط و در نتیجه قدرت را افزایش داد. فشار بالا تر درجه پر شدن را بهبود می بخشد به طوری که هوای بیشتری برای احتراق سوخت در دسترس است. معایب پایین آوردن خودرو شامل کاهش عمر لاستیک در صورت عدم اصلاح تراز، کیفیت سواری سخت تر و مشکل در ورود و خروج از وسیله نقلیه می باشد. خودرو های لوکس امروزی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع با فشردن یک دکمه هستند که موجب می شود هنگام قرار گرفتن در جاده های صعب العبور، ارتفاع خودرو افزایش یابد تا به تجهیزات زیری خودرو آسیبی وارد نشود. تیون کردن اتومبیل می تواند شامل بهبود سیستم تعلیق، ترمز و دیگر بخش های فنی خودرو باشد که به بهبود عملکرد کلی کمک می کند.


بهترین تیونر ارومیه