بهینهسازی Mobile-First Indexing سلطه بر جستجوهای موبایلی در ۲۰۲۴!

الگوریتم موبایل فرست چیست + تاثیر Mobile First Index algorithm در سئو

پیش از این، ما Mobilegeddon را در سال ۲۰۱۵ داشتیم‌، زمانی که گوگل، موبایل فرندلی بودن را به عنوان عاملی برای رتبه‌بندی در نتایج جستجو اعلام کرد. همچنین Speed ​​Update هم در سال ۲۰۱۸ و زمانی که سرعت تلفن همراه به یک عامل مهم برای رتبه‌بندی سایت‌‎ها به حساب آمد، معرفی شد. با رعایت این نکات، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سایت موبایل شما به درستی توسط گوگل خزیده و ایندکس می‌شود، که این امر می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی و تجربه کاربری شما کمک کند. برای مثال، تصور کنید که به یک سایت خبری سر بزنید، اگر مجبور باشید مدام زوم کنید یا برای یافتن اطلاعات مورد نیاز زیاد اسکرول کنید، این تجربه خوبی نخواهد بود. چنین مشکلاتی می‌توانند در طولانی‌مدت باعث ریزش کاربران و کاهش رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل شوند. تبلیغات بینابینی برای مواردی مثل هشدار ذخیره کوکی، تایید سن و دانلود برنامه قابل تحمل هستند.

اطمینان حاصل کنید که محتوای اصلی و متون مهم در نسخه موبایل به درستی نمایش داده می‌شوند. از فونت خوانا و اندازه‌های مناسب استفاده کنید تا کاربران بتوانند به راحتی مطالب را بخوانند و مرور کنند. دقت کنید که این بدان معنا نیست که گوگل در حال ایجاد یک فهرست جداگانه برای اولین بار در تلفن همراه است. هنوز از ایندکس اصلی استفاده می‌کند، اما این فهرست اکنون سایت‌های تلفن همراه را بر سایت‌های دسکتاپ در اولویت قرار می‌دهد. به لطف طراحی ریسپانسیو، اکثر سایت ها هم در رایانه و هم در گوشی موبایل به خوبی نمایش داده می شوند. به دلیل افزایش چشمگیر تعداد کاربران موبایل در مقایسه با کاربران دسکتاپ گوگل تصمیم گرفت این الگوریتم را راه اندازی کند.

جهت اطلاع و دریافت مشاوره بهترین خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ نارینگ همین الان با ما کارشناسان ما تماس بگیرید. در این حالت ، ممکن است این صفحه توسط الگوریتم های گوگل به عنوان صفحه فرود ویدئو تلقی نشود ، در نتیجه این ویدیو در جستجو نشان داده نشود. می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Mobile-Friendly Test و Google PageSpeed Insights استفاده کنید تا بفهمید وب‌سایت شما برای این الگوریتم بهینه شده است یا خیر. سایت خود را به طور منظم با استفاده از ابزارهایی مانند Google Mobile-Friendly Test بررسی کنید تا مطمئن شوید که سایت همچنان برای الگوریتم Mobile First Index بهینه باقی مانده است. اگر در فکر راه‌اندازی یک سایت جدید هستید، باید بدانید که الگوریتم Mobile First Index از همان ابتدا فعال می‌شود. و اگر از قبل صاحب سایت هستید، گوگل به‌زودی از طریق سرچ کنسول شما را از این تغییر آگاه خواهد کرد.

مشکل اینجا بود که بیشتر وبسایت‌ها برای نمایشگرهای کوچک موبایل طراحی نشده بودند و همین موضوع تجربه کاربری ضعیفی را برای کاربران موبایل به همراه داشت. جابجایی در سایت‌ها سخت بود و بسیاری از محاطب ها به سرعت از صفحات خارج می‌شدند. این مسئله برای گوگل که درآمد عمده‌ای از تبلیغات کلیکی دارد، نگران‌کننده بود؛ چرا که کاربران وقتی نمی‌توانند به راحتی در یک سایت حرکت کنند، احتمالاً توجهی به تبلیغات نشان نمی‌دهند. این الگوریتم به این معنی است که گوگل ابتدا نسخه موبایل وب‌سایت شما را ایندکس و رتبه‌بندی می‌کند. قبلاً، وقتی گوگل یک سایت را ایندکس می کرد، نسخه دسکتاپ را به عنوان نسخه اصلی ایندکس در نظر می گرفت و از آن قالب برای تعیین رتبه بندی صفحه استفاده می کرد. اما اکنون، گوگل به جای آن از نسخه تلفن همراه به عنوان نسخه اصلی استفاده می کند.

اگر خوب دقت کنید متوجه می‌شوید که در گذشته کاربران وب، گشت و گذار در اینترنت را بیشتر به وسیله کامپیوترهای خانگی انجام می‌دادند. ممکن است تصاویر کوچک یا کم کیفیت برای قرار گرفتن در Google Images انتخاب نشوند، یا برای ایندکس شدن مناسب نباشند. شما می توانید در وبمستر تولز و گوگل آنالیتیکس مطالب بیشتری در زمینه‌ی بهینه سازی سایت برای موبایل بیابید. علاوه بر این با شرکت در دوره آموزش سئو می‌توانید مهارت‌های حرفه‌ای در بهینه‌سازی سایت کسب کنید و به‌صورت عملی یاد بگیرید چگونه سایت خود را در گوگل به رتبه‌های بالاتر برسانید. اگر می‌خواهید به بالای نتایج جستجوی Google جهش کنید، ممکن است بهینه‌سازی برای فیچر اسنیپت بهترین گزینه باشد.

گوگل اکنون از یک خزنده مبتنی بر گوشی هوشمند برای خزیدن و فهرست کردن وب سایت شما استفاده می کند. گوگل با استفاده از الگوریتم اولویت با نسخه موبایل، ابتدا مطالب موجود در نسخه موبایل را ایندکس می کند پس سازگاری محتوای هر دو نسخه با امتیاز مثبت همراه خواهد بود. در گذشته، گوگل برای ایندکس صفحات وبسایت بیشتر نسخه دسکتاپ را مدنظر قرار می داد، اما افزایش روزافزون درصد استفاده از گوشی برای جستجو در وب باعث شد که گوگل تصمیمات جدیدتری در این مورد بگیرد. همچنین در نظر داشته باشید که صفحه نتایج جستجو ایندکس نمی‌شود و قرار نیست که در کلمه کلیدی مشخصی جایگاه کسب کند. عده زیادی گمان می‌کنند گوگل یک ایندکس برای دسکتاپ و یک ایندکس برای موبایل دارد و وقتی می‌خواهد سایت شما را آنالیز کند، هر دو را به کار می‌گیرد؛ اما از این پس، معیار اصلی برای ارزیابی محتوای سایت شما، تنها نسخه موبایل خواهد بود.

این الگوریتم با تمرکز بر نسخه موبایل سایت ها، تجربه کاربران را در اولویت قرار داده و تأثیر بسزایی در رتبه بندی سایت ها دارد. کسب‌ و کارهایی که بهینه سازی سایت و محتوای خود را بر اساس این سیستم انجام دهند، شانس بیشتری برای کسب رتبه های برتر در نتایج جستجوی گوگل خواهند داشت. از سوی دیگر، عدم توجه به اصول این راهکار می تواند منجر به کاهش ترافیک و رتبه سایت شود. ما سعی کردیم درباره این قاعده و تاثیر آن در سئو سایت، اطلاعات مفیدی در سایت نارینگ برای شما قرار دهیم. نکته مهم تر این است که تیم متخصص نارینگ همواره اماده ارائه خدمات در حوزه بهینه سازی وب سایت شما خواهد بود تا بهترین نتایج را در گوگل بدست بیاورید.

در مارس ۲۰۲۰، گوگل اعلام کرد که به طور رسمی تمام سایت‌های موجود در وب را به موبایل فرست ایندکس منتقل می‌کند. تاریخ اتمام این فرایند که قبلا پیش‌بینی شده بود به دلیل شیوع ویروس کرونا کمی تغییر پیدا کرد. اما آخرین پیش‌بینی برای مارس ۲۰۲۱ بود و به نظر می‌رسد گوگل به خط پایان نزدیک شده است. این الگوریتم به صورت خود به خود روی همه سایت‌ها اعمال می‌شود و نیاز به هیچ اقدامی ندارد‌، اما مراحلی وجود دارد که می‌توانید (و باید) انجام دهید تا مطمئن شوید وب‌سایت شما برای این الگوریتم بهینه شده است. قبل از پرداختن به این مراحل‌، بیایید کمی عمیق‎‌تر به الگوریتم موبایل فرست ایندکس و جزئیات آن بپردازیم.

در اصل، این الگوریتم به گوگل می‌گوید که ابتدا نسخه موبایل یک وب‌سایت را بررسی و رتبه‌بندی کند، نه نسخه دسکتاپ آن. وقتی صحبت از رتبه‌دهی و امتیاز سایت به میان می‌آید، نسخه موبایل سایت شما از نسخه دسکتاپ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ ولی منظور ما از این جمله این نیست که نسخه دسکتاپ شما فاقد ارزش است. گوگل در مواقعی (مثلا اگر سایت شما نسخه موبایل نداشته باشد) نسخه دسکتاپ شما را برای رتبه‌دهی در نظر می‌گیرد. حالا که گوگل نسخه موبایل سایت شما را معیار بررسی و تعیین جایگاه قرار می‌دهد باید استانداردهایی را در پیاده سازی آن در نظر داشته باشید. فارغ از اینکه سایت شما جزو کدام یک از 4 دسته بالا باشد، مواردی که در این جا معرفی می‌کنیم می‌تواند برای درک بهتر گوگل از نسخه موبایل شما مفید باشد. بعلاوه باید این نکته مهم را در نظر بگیرید که ریسپانسیو نبودن سایت شما از نظر سئو، یک نکته منفی است و گوگل بخاطر این کمبود، امتیاز خوبی به سایت شما نمی‌دهد.

اگر از ریسپانسیو بودن سایت مطمئن هستید و با ابزارهای مختلف به نتیجه مناسب میرسید میتوانید این خطا را نادیده بگیرید. پس چه بهتر که نیم نگاهی هم به آینده‌ای نه چندان دور داشته باشید؛ الگوریتم Mobile First Index اولین خشت امپراطوری جدید فضای وب خواهد بود. فرید تشیعی، متخصص سئوی تکنولایف، در وبینار رایگان تریبون قرار است تجربیات خود در استفاده از داده‌ها برای بهبود استراتژی‌های سئویی را بیان کند و با مطالعه موردی چند پروژه این مفهوم را توضیح دهد. برای انجام این کار‌، ابتدا باید سایت خود را در Search Console ثبت کرده و یک نقشه سایت یا سایت مپ ایجاد کنید. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. به جای استفاده از واحدهای اندازه‌گیری ثابت مانند پیکسل، از واحدهای نسبی مانند درصد و em استفاده کنید.

اگر داده‌های ساختار یافته‌ای در سایت خود دارید‌، مطمئن شوید که در هر دو نسخه (موبایلی و دسکتاپی) سایت شما وجود دارند. بررسی کنید و مطمئن شوید که از URL‌های صحیح در داده‌های ساختار یافته استفاده می‌کنید. اگر از دیتا هایلایتر استفاده می‌کنید‌، آن را در نسخه موبایلی سایت‌تان هم نمایش دهید. خبر خوب این است که دیگر نگران ایندکس یا عدم ایندکس شدن سایت خود از طریق تلفن همراه نیستیم. حالا بیایید کمی در مورد گام‌هایی که می‌توانید برای اطمینان از بهینه‎‌سازی سایت‌تان برای این الگوریتم انجام دهید‌، صحبت کنیم. در غیر این صورت سیستم ایندکس ویدئوی گوگل در به دست آوردن اطلاعات مربوط به ویدئو دچار مشکل می شود و آن را در لیست نتایج نمایش نخواهد داد.

سرعت بارگذاری صفحات موبایل، طراحی واکنشگرا و بهینه سازی محتوا برای صفحه های کوچک تر، از جمله معیارهایی هستند که در این الگوریتم اهمیت بالایی پیدا کرده اند. سایت هایی که اصول بهینه سازی را رعایت نکنند، ممکن است با کاهش ترافیک و افت رتبه بندی در نتایج جستجو مواجه شوند. البته این الگوریتم قرار نیست تنها به نسخه موبایل سایت‌ها توجه کرده و نسخه دسکتاپ آنها را کلاً نادیده بگیرد، بلکه نسخه موبایل را در اولویت قرار می‌دهد. درواقع اگر سایتی هنوز نسخه موبایل نداشته باشد، از ایندکس گوگل خارج نمی‌شود؛ اما نداشتن نسخه موبایل تأثیر منفی خود را بر رتبه سایت در نتایج جستجو نشان خواهد داد. علاوه بر این سایت‌هایی که تجربه بهتری برای کاربران موبایلی ایجاد می‌کنند، می‌توانند رتبه‌های بالاتری حتی در جستجوهای دسکتاپ بدست آورند.

با توجه به اهمیتی که mobile-first indexing در رتبه و سئو سایت دارد، باید سایت خود را آماده کنید تا با این الگوریتم سازگار شود و نه تنها از رقبای خود در نتایج عقب نیفتید، بلکه به کمک این روشها رتبه سایت را ارتقا دهید. البته می‌توانید با ایجاد دو سایت مجزا - یکی دسکتاپ و دیگری موبایل - سازگاری با تلفن همراه را داشته باشید اما ایجاد یک سایت واحد و واکنش‌گرا کردن آن بسیار آسان‌تر است. این به شما کمک می کند از مشکلات مربوط به URL های مختلف و محتوای تکراری جلوگیری کنید. درست است که اکثر سایت ها از وردپرس و پوسته های ریسپانسیو استفاده می کنند و عملا نسخه موبایلی صحیحی ارائه می دهند اما همیشه هم اینطور نیست. در اینجا الگوریتم Mobile-First Index گوگل و اهمیت آن در سئو به صورت کامل معرفی شده و راهکارهای بهینه سازی سایت برای این الگوریتم آموزش داده شده است. پس اولویت دادن به نسخه موبایل یک وبسایت و ایندکس آن قبل از نسخه دسکتاپ کار بسیار منطقی و هدفمندی است.

انتخاب یک سرور مجازی قدرتمند، پایانی برای محدودیت ها و شروعی برای موفقیت های بزرگتر در حوزه کاری شما است. در حقیقت شما به هر کجا که سَرَک بکشید، ردپایی از تغییر را مشاهده می‌کنید به طوری که حتی باورها و اعتقادات خود شما هم در نوجوانی با حالا تفاوت‌های زیادی دارند. ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید. برای آشنایی بیشتر با اصطلاحات سئو و مفاهیم کلیدی این حوزه، پیشنهاد می‌کنم این مقاله جامع از مهام را حتماً مطالعه کنید. برای این کار ابزارهای مختلفی در اینترنت وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

برای بررسی موبایل‌فرندلی بودن سایتتان، گوگل یک ابزار بسیار ساده و کاربردی طراحی کرده است. مثلاً ما هم این کار را برای سایت مهام انجام دادیم و تأیید شد که این سایت کاملاً واکنش‌گرا است. ما دوره آموزش طراحی سایت را نیز ارائه می‌دهیم که به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای ساخت و بهینه‌سازی سایت خود را به‌طور حرفه‌ای یاد بگیرید. این تغییرات باعث شد تا طراحان وب و مدیران سایت‌ها توجه بیشتری به طراحی موبایل‌فرندلی نشان دهند و از روش‌های مختلفی برای بهینه‌سازی سایت‌های خود استفاده کنند. در گذشته، موبایل یک وسیله لوکس به حساب می‌آمد و تعداد کمی از افراد در هر خانواده از آن استفاده می‌کردند.

در نتیجه اگر فرصت کافی برای مطالعه دقیق مقاله را ندارید پیشنهاد میکنیم این ویدئو 6 دقیقه ای را مشاهده کنید. در این فصل از کتاب قصد داریم به وسیله یک ماشین زمان از دوران ماقبل تاریخ به دنیای ماشین‌های پرنده برسیم و در این میان جنبه‌های مختلف الگوریتم جدید و مهم گوگل، یعنی Mobile First Index را به زیر ذره‌بین ببریم. اگر می‌خواهید با خیال راحت خدمات سئو سایت را به یک تیم حرفه‌ای و متخصص بسپارید، کافیست همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد Mobile-First Index هستید وارد جای خوبی شده اید. در صورت تمایل می توانید به صفحه خرید سرور مجازی شرکت آسام سرور مراجعه کنید و با مشاهده پلن های موجود از کیفیت و قیمت مقرون به صرفه سرور های این شرکت شگفت زده شوید.

گوگل با کمک این الگوریتم رتبه بندی سایت‌ها را انجام می‌دهد و به این منظور طراحی شده تا تجربه کاربری بهتری برای کاربران موبایل فراهم سازد. به این ترتیب اگر نسخه موبایل یک سایت بهینه‌سازی نشده باشد، ممکن است رتبه آن در نتایج جستجو کاهش یابد. این تغییرات باعث شده تا طراحان سایت توجه بیشتری به بهینه سازی نسخه موبایل صفحات خود داشته باشند. الگوریتم Mobile-First Indexing یکی از مهم‌ترین تغییرات در رویکرد گوگل به ایندکس کردن و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها است. با افزایش چشمگیر تعداد کاربران موبایل در سراسر جهان، گوگل تصمیم گرفت که ابتدا نسخه موبایل صفحات وب‌سایت‌ها را برای ایندکس و رتبه‌بندی در موتور جستجو خود استفاده کند.

الگوریتم Mobile First Index برای در اولویت قراردادن ایندکس نسخه موبایل سایت‌ها توسط گوگل ارائه شد. این الگوریتم در واقع پیامی بود برای وب‌مسترها تا به نسخه موبایل سایتشان توجه نشان دهند و حتی آن را بیشتر از نسخه دسکتاپ مورد توجه قرار دهند. ایندکس اول موبایل یک شاخص جدید گوگل است، به این معنی که خزش را بر اساس نسخه تلفن همراه آغاز کرده و رتبه بندی  در موتور جستجوی گوگل، حتی برای وب سایت هایی که به کاربران دسکتاپ نشان داده می شود بر این اساس صورت می ‌گیرد. طبق اعلام قبلی گوگل فرآیند خزش mobile first indexing به منظور اینکه تغییرات زیادی در نتایج جستجو ایجاد نشود به صورت تدریجی در حال گسترش است  تا در نهایت به درک بهتر صفحات و آنالیز محتوا کمک کند. در حال حاضر گوگل دو نسخه از سایت را بر روی موبایل و دسکتاپ خزش می کند و به مرور نسخه اصلی ایندکس گوگل برای همه سایتهای اینترنتی، نسخه موبایل خواهد بود. در الگوریتم Mobile First Index همان‌طور که از نام آن مشخص است اولویت ایندکس با سایت‌هایی است که نسخه موبایل مناسبی دارند.

تگ alt که به منظور درک بهتر موتورهای جستجو از تصویر استفاده می شود باید کاملا معنی دار و مرتبط با محتوای صفحه باشد. خالی گذاشتن این تگ یا غیر مرتبط بودن آن با محتوا تاثیر منفی در رتبه سایت خواهد داشت. همچنین باید دقت کنید که این تگ در نسخه موبایل نیز درج شده باشد و نه فقط در نسخه دسکتاپ. به عنوان مثال اگر پس از بارگزاری اولیه سایت ، در نسخه دسکتاپ سایت ، 10 تصویر به کاربر نشان داده شود و در نسخه موبایل فقط 2 تصویر را نمایش داده می شود. در این وضعیت 8 تصویر دیگر در نتایج جستجو ایندکس نخواهند شد و googlebot آنها را نادیده می گیرد. در سایت‌های دوزبانه، هرگونه مشکل در نسخه موبایل و دسکتاپ می‌تواند رتبه شما را در نتایج جستجو تحت تأثیر قرار دهد.

مسئولیت اجتماعی آکادمی وبسیما این است که به جای نقد کردن دیگران، خودمان وارد عمل شویم و با تالیف منابع با کیفیت آموزش سئو با هدف انتقال دانش، کیفیت محتوای وب فارسی را چند قدم به جلو پرتاب کنیم. وب وان مجموعه کاملی از خدمات و محصولات شامل بازاریابی دیجیتال, سئو, سوشال مدیا,طراحی سایت, مارکت پلیس و پیامک انبوه است تا نیازهای شما را در تمام مراحل مرتفع کند. ربات‌های گوگل از شما انتظار ندارند در یک نگاه متوجه شوید چند مورد از عواملی که در بالا ذکر کردیم را برای آن‌ها بهینه کرده‌‎اید. آن‌ها انتظار دارند که شما مرتبا Search Console را برای خطاهای تلفن همراه بررسی کنید و در صورت بروز خطا، برای برطرف کردن آن‌ها از مسیرهای درست تلاش کنید. از تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۱۹ بود که وب‌سایت‌های جدید به طور پیش فرض بر اساس موبایل ایندکس شدند. وب‌سایت‌هایی که قبل از آن تاریخ ایجاد شده بودند‌، هنگامی که سایت‌های آن‌ها به طور رسمی تغییر حالت می‌دادند‌، از طریق Search Console متوجه این تغییر می‌شدند.

گوگل مدت هاست که تاکید می کند این نوع تبلیغات به شدت روی میزان رضایت کاربران تاثیر می گذارد و با جریمه همراه است. گوگل از این داده ها برای درک بهتر محتوا و همچنین نمایش اسنیپت صفحه در نتایج جستجو استفاده می کند. جالب است بدانید که برخلاف الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن، گوگل در ابتدا الگوریتم مختص موبایل خود را تنها برای عده کمی از سایت‌ها فعال کرد. انتشار تدریجی این به‌روزرسانی به این دلیل بود که اکثر سایت‌ها برای موبایل بهینه نبودند. جالب است بدانید که رفتار انسان‌ها در دنیای اینترنت هم ثابت نبوده و دستخوش تغییرات ریز و درشت زیادی بوده است.

آن زمان، حتی اینترنت همراه هم هنوز به اندازه کافی گسترش نیافته بود و کاربران موبایل درصد کمی از بازدیدکنندگان وبسایت‌ها را تشکیل می‌دادند. اما از حدود سال ۲۰۱۰ به بعد با ورود موبایل‌های هوشمند لمسی و افزایش دسترسی به اینترنت همراه، تعداد کاربران موبایل به طور چشمگیری افزایش یافت. بله، سایتی که برای موبایل بهینه‌سازی نشده باشد ممکن است رتبه پایین‌تری در نتایج جستجو بگیرد. با اطمینان از اینکه نسخه موبایل سایت شما سریع، پاسخگو و شامل محتوای کامل است. درک نیاز کاربران برای ربات ها چندان آسان نیست حتی اگر این ربات ها برای گوگل باشند. تا پیش از سال ۲۰۱۵ گوگل برای درک هدف کاربران و رتبه بندی مناسب نتایج با مشکل مواجه بود و نمی توانست نتیجه ...

فایل ROBOT.txt هم به ربات‌ها دستور می‌دهد که کدام صفحات را نباید جستجو و ایندکس کنند. مطمئن شوید که این فایل‌ها در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ به‌درستی تنظیم شده‌اند. با دریافت مشاوره سئو و بهره‌گیری از راهکارهای بهینه‌سازی، می‌توانید سایت خود را به رتبه‌های برتر گوگل برسانید و تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان موبایلی خود فراهم کنید. سایت‌هایی که به خوبی برای موبایل بهینه‌سازی شده‌اند، احتمالاً نرخ بازدید و تبدیل بالاتری خواهند داشت. هر چه که بیشتر پیش برویم استفاده از موبایل ها بیشتر می شود و کاربران بیشتری با موبایل وارد سایت شما می شوند. پس هر موقع تصمیم بگیرید نسخه موبایلی سایت خود را بهینه کنید دیر نیست چون تا زمانی که سایت شما وجود داشته باشد به آن نیاز خواهید داشت.

همچنین همیشه باید با تغییرات جلو آمده، سایت را مرتبا بهبود داده و طبق خواسته کاربران تغییر دهیم. از آنالیزگر های گوگل استفاده کنید تا به صورت خودکار نقص های سایت شما را پیدا کرده و به شما اطلاع دهند. فراموش نکنید که با وجود تمام نکات ذکر شده، باز هم محتوا با کیفیت و جدید امتیاز بالایی دارد، پس از محتوا سایت خود غافل نشوید. اما به طور کلی نسخه موبایل سایت شما اولویت اصلی گوگل برای تعیین رتبه است؛ بنابراین اگر در فرآیند طراحی نسخه موبایل برای سایت خود هستید، باید بدانید که نداشتن نسخه موبایل بهتر از این است که Mobile Version سایت شما ناقص باشد. در واقع می‌توان اینطور نتیجه گرفت که گوگل الگوریتم Mobile First Index را به این دلیل منتشر کرد تا کاربران موبایلی بتوانند با بازدید از سایت‌های بهینه شده برای موبایل، از گشت و گذار در اینترنت لذت ببرند.

الگوریتم Mobile First Index درواقع مهر پایانی بر تاکید گوگل به توجه به بهینه‌سازی سایت‌ها برای گوشی‌های موبایل بود. این الگوریتم در عمل همه سایت‌هایی که مناسب گوشی‌های موبایل نبودند را کنار زد و دوران جدیدی را در طراحی سایت و سئو رقم زد. سایت‌هایی که تجربه کاربری بهتری در موبایل ارائه می‌دهند، شانس بیشتری برای کسب رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو دارند. این تغییرات نه تنها بر seo سایت تأثیر می‌گذارد، بلکه نشان‌دهنده تغییرات گسترده‌تری در رفتار کاربران و نحوه استفاده آنها از وب است. بنابراین، صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین و طراحان وب‌سایت‌ها باید به دقت به این تغییرات توجه کرده و استراتژی‌های خود را مطابق با الگوریتم Mobile First Index تنظیم کنند. یکی از اصول اصلی الگوریتم Mobile First Index این است که محتوای نسخه موبایلی سایت شما باید با نسخه دسکتاپ یکسان باشد.

اما با تغییر رفتار کاربران و افزایش استفاده از گوشی های هوشمند، گوگل سیاست های خود را تغییر داد تا تجربه کاربران موبایل بهبود یابد. اگر نسخه موبایل یک سایت از نظر سرعت، طراحی و محتوا بهینه نباشد، حتی یک سایت با نسخه دسکتاپ بسیار قوی نیز ممکن است رتبه مطلوبی نداشته باشد. الگوریتم موبایل فرست چیست؟  الگوریتم موبایل فرست گوگل رویکردی است که در آن نسخه موبایل یک وبسایت به عنوان مبنای اصلی برای ایندکس و رتبه بندی در نتایج جستجو در نظر گرفته می شود، به جای نسخه دسکتاپ. در سال 2023، بیش از 59 درصد از کل ترافیک وب جهانی از طریق دستگاه های موبایل ثبت شده است. این رقم بیانگر تغییرات اساسی در رفتار کاربران و اهمیت روزافزون دستگاه های موبایل در جستجوهای اینترنتی است.

همان‌طور که می‌دانید نسخه موبایل سایت‌ها به دلیل ‌اندازه کمتر، نسبت به دسکتاپ فضای کوچک‌تری دارند. وقتی وارد یک سایت ریسپانسیو می‌شوید، بخش‌هایی مانند فوتر و سایدبار حذف می‌شوند؛ بنابراین اگر لینک مهمی در این بخش‌ها وجود داشته باشد بعد از تمرکز گوگل بر روی نسخه موبایل طبیعتا ارزش خودشان را از دست خواهند داد. در این شرایط، گوگل تنها محتوایی که در آدرس مجزای موبایل وجود دارد را آنالیز می‌کند. بنابراین میتوان گفت که پس از اعمالِ الگوریتم مخصوص موبایل، سایت‌هایی که از دو آدرس مختلف برای نسخه موبایل و دسکتاپ خود استفاده می‌کنند بیش از دو حالت قبل زیر ذره‌بین گوگل قرار می‌گیرند. از آن جایی که رضایت کاربر باید اولین و مهم‌ترین هدف سایت‌ها باشد، این نیاز به وجود آمد تا سایت‌ها هم به نحوی رفتار خود را تغییر دهند و بتوانند همسو با رفتارِ کاربر حرکت کنند. مثل همیشه این شرکت گوگل بود که با به‌روزرسانی در ساختار الگوریتم‌های خود، مقدمات این تغییر را فراهم کرد و الگوریتمی ساخت که تمرکز آن تنها کاربران موبایلی و رضایت آن‌ها بود.

اگر در نسخه موبایلی محتوای کمتری ارائه می‌دهید این می‌تواند منجر به کاهش ترافیک و رتبه سایت شما شود. حتی یک نکته مهم دیگر این است که هدرهای سایت در نسخه موبایلی و دسکتاپ باید هماهنگی داشته باشند. عملکرد الگوریتم Mobile-First Indexing به این صورت است که گوگل ابتدا به دنبال نسخه موبایل سایت می‌گردد و اطلاعات موجود در آن را برای ایندکس کردن و رتبه‌بندی استفاده می‌کند. اگر سایت شما دارای نسخه موبایل نباشد، گوگل همچنان نسخه دسکتاپ را ایندکس خواهد کرد، اما این می‌تواند تاثیر منفی بر رتبه‌بندی سایت شما داشته باشد. نکته ای که باید حتما مد نظر قرار دهید این است که محتوا سایت شما چه در نسخه موبایل و چه در نسخه دسکتاپ باید یکسان باشد.

نکته مهم در سئو کردن سایت برای این الگوریتم حفظ داده های مهم در نسخه موبایل است. اگر در سایت خود از داده های ساختار یافته استفاده کرده اید، مطمئن شوید که این داده ها به صورت یکسان در هر دو نسخه وجود دارند. همچنین در داده های ساختار یافته از URL های صحیحی استفاده کنید و این URL ها را در هر دو نسخه قرار دهید. برای بررسی درستی URL ها می توانید از بخش Structured Data Markup Helper گوگل کنسول کمک بگیرید. طبق گفته گوگل، اگر عمداً مطالب کمتری را در نسخه موبایل قرار دهید ممکن است شاهد کاهش ترافیک باشید.

ممکن است فکر کنید طبق الگوریتم Mobile First Index نسخه موبایل وب‌سایت شما نسبت به نسخه دسکتاپ آن برتری پیدا می‌کند. تا اینکه یکی از الگوریتم های گوگل که  Mobile First Index، بود معرفی شد و انقلابی در سئو موبایل سایت‌ها به وجود آورد. از آن زمان به بعد، گوگل نسخه موبایلی هر سایت را به عنوان نسخه اصلی در نظر می‌گیرد! یعنی ربات‌های خزنده گوگل ابتدا نسخه موبایلی سایت را بررسی و ایندکس می‌کنند، و نسخه دسکتاپ دیگر در اولویت نیست. در گذشته، نسخه دسکتاپ سایت‌ها ایندکس می‌شد و داشتن نسخه موبایلی تنها یک مزیت به حساب می‌آمد، اما اکنون بازی تغییر کرده است. از طرف دیگر، سایت هایی که نسخه موبایل خود را به درستی بهینه کرده اند، می توانند شاهد افزایش رتبه سایت در گوگل باشند و از این طریق ترافیک بیشتری جذب کنند.

دقت کنید که محتوای اصلی هر صفحه در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ در دسترس و قابل رویت باشند. یک نکته خاص که گوگل به آن اشاره می‏کند، این است که مطمئن شود هدرهای سایت شما در نسخه موبایلی با نمونه دسکتاپی آن مطابقت دارد. در این مقاله به توضیح mobile-first indexing  ، اصول آماده سازی سایت و سازگار شدن با این الگوریتم و نقشی که در رتبه بندی گوگل دارد، می پردازیم و در پایان شما می آموزید که چه اقداماتی را برای سئو و بهبود سایت خود باید انجام دهید. در واقع این الگوریتم با اولویت قرار دادن نسخه‌های موبایل در ایندکس صفحات باعث شد تا صاحبین سایت تمرکز ویژه‌ای روی موبایل فرندلی بودن سایت خود داشته باشند. برای بهبود رتبه سایت خود در گوگل، باید به تمام جنبه‌های سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال توجه کنید تا سایتتان به بهترین شکل بهینه‌سازی شود و بتوانید در رقابت آنلاین موفق شوید.

همه سایت‌ها باید برای تجربه کاربری بهتر در موبایل بهینه شوند تا بتوانند در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی کسب کنند. حتماً بررسی کنید که این کدها در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ به‌درستی نمایش داده شوند و جابجا نشوند. اطمینان حاصل کنید که تمامی محتوای نسخه دسکتاپ، در نسخه موبایل هم موجود باشد. الگوریتم Mobile First Index ابتدا نسخه موبایل سایت شما را ایندکس می‌کند؛ بنابراین، اگر محتوای نسخه موبایل کمتر از نسخه دسکتاپ باشد، اثر آن بر رتبه‌بندی شما به شدت کاهش خواهد یافت. این الگوریتم گوگل فرآیند استفاده از نسخه موبایل یک وب سایت برای فهرست بندی و رتبه بندی را در اولویت قرار می دهد.

آژانس بازاریابی مهام با ارائه راهکارهای حرفه‌ای در زمینه بهینه‌سازی موبایلی به شما کمک می‌کند تا با رعایت الگوریتم‌های جدید گوگل در میان بهترین‌ها باشید. اگر به فکر افزایش ترافیک و مشتریان خود هستید، زمان آن رسیده که سایتتان را برای الگوریتم Mobile First Index بهینه کنید و تجربه‌ای بی‌نظیر برای کاربران موبایلی خود فراهم آورید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این الگوریتم و راه‌های موفقیت در آن آشنا کنیم. Mobile-first index فرآیند ایندکس کردن و رتبه بندی یک وب سایت توسط گوگل است که در آن نسخه موبایل نسبت به نسخه دسکتاپ در اولویت قرار دارد. به این معنی که گوگل از نسخه موبایل محتوای یک سایت برای نمایه سازی و رتبه بندی استفاده می کند.

در واقع شما باید دو سایت طراحی کنید، یک برای نسخه موبایل و یکی هم برای نسخه دسکتاپ. با این حال این موتور جستجو که ثابت کرده هیچگاه پا پس نمی‌کشد، با معرفی الگوریتم موبایل فرست ایندکس توانست به این مشکل پایان دهد. در حال حاضر رتبه‌های برتر در اختیار سایت‌هایی است که به صورت موبایل فرندلی طراحی شده باشند. به همین دلیل جستجو از طریق گوشی کاربران را به سایت‌هایی به هم ریخته و نامنظم هدایت می‌کرد. صفحات موبایلی پرشتاب (AMP) فناوری مهمی است که به صفحات وب اجازه می‌دهد تا با سرعت بیشتری در دستگاه‌های موبایل بارگذاری شوند. استفاده از AMP ضروری نیست اما می‌تواند به طور چشمگیری سرعت بارگذاری صفحات موبایل را بهبود ببخشد و در نتیجه تجربه کاربری بهتر و احتمال رتبه‌بندی بالاتر را فراهم کند.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری