آداب معاشرت
آیا دوست دارید بعد از خواندن این مقاله فرد جذاب و کاریزماتیک تری بنظر برسید؟ پس تا انتهای این مقاله ارزشمند و مفید را حتما مطالعه کنید.
آیا تاکنون به نحوه رفتار و آداب معاشرت مخصوص موقعیتهای اجتماعی مختلف فکر کردهاید؟ آیا میدانید در برخورد اول با کسانی که با شما شناختی ندارند این نحوه آداب معاشرت شماست که آنها را با شخصیت واقعی شما آشنا میسازد؟ آیا شرکت در کنفرانسها و جلسات کاری برایتان ترسناک و طاقتفرسا است؟
همانطور که میدانید آداب معاشرت در محیطهای مختلف قوانین و قواعد خاص خود را دارد که شما میبایست بسته به شرایط مختلف آنها را رعایت نمایید. به طور کلی آداب معاشرت چهارچوب و چگونگی ارتباط با دیگران را به ما آموزش میدهد و ما را در نزد دیگران محبوب میساز. چرا که افراد عموما از روی نحوه آداب و معاشرت شما شخصیتتان را مورد قضاوت قرار میدهند.
در اینجا قصد داریم در مورد اصول مهم آداب معاشرت نکاتی را برای شما عزیزان بیان نماییم. از این رو اگر برای شما نحوه رفتار و آداب معاشرت در جمعهای مختلف اهمیت دارد، بهتر است در ادامه با نکات گفته شده از مریم مبارکی همراه باشید.
آداب معاشرت چیست؟
به طور کلی آداب معاشرت مجموعهی از رسوم و قواعد رفتاری است که در هر جامعه طبقه و یا گروهی خاص باید رعایت شود. از این رو رعایت نکردن این اصول نشاندهنده هنجارشکنی و قانونشکنی توسط شما میباشد.
به عنوان مثال چند نمونه از قوانین آداب معاشرت در جمعهای مختلف عبارتند از:
· حفظ احترام بزرگترها
· صحبت نکردن با دهان پر در حین غذا خوردن
· سکوت در مواقعی که فرد مقابل در حال صحبت کردن است
· غیبت نکردن
· صحبت نکردن در جمع با صدای بلند
· نپوشیدن لباس غیر رسمی در مراسمات مختلف مانند مهمانی شام، مراسم نامزدی، تدفین، تولد و غیره
چرا رعایت آداب و معاشرت مهم است؟
همانطور که میدانید رعایت آداب معاشرت همانند بسیاری دیگر از ضروریات زندگی مهم میباشد. چرا که آداب معاشرت از شما یک شخصیت با فرهنگ میسازد که با رفتن به هرکجا اثری ماندگار از خود به جای میگذارد.
رعایت اصول آداب معاشرت، نحوه صحبت کردن، راه رفتن و رفتار در جامعه را به ما آموزش میدهد.
با رعایت آداب معاشرت را میتوانید در جامعه شخصی قابل احترام و قدردان باشید. چرا که در جامعه امروزی کسی مایل به هم صحبتی با شخصی که اصول رفتار مناسب را ندارد، نیست و رعایت آداب و معاشرت حس اعتماد و وفاداری را در افراد القا کرده و شما را فردی مسئولیتپذیر و بالغ نشان میدهد.
انواع مختلف آداب معاشرت چیست؟
همانطور که در بالا نیز گفته شد، قرار گرفتن در هر موقعیتی آداب معاشرت خاص خود را میطلبد. از این رو لازم است تا شما بسته به شرایط، آداب معاشرت مختص به آن را آموخته و رعایت نمایید.
آداب معاشرت در مکانهای اجتماعی
یکی از مهمترین اصول آداب معاشرت در مکانهای اجتماعی، نحوه صحبت و رفتار در مکانهای عمومی میباشد. چرا که این اصول، فرد را از هنجارها و رفتارهایی که برای جامعه قابل قبول نیست آگاه میسازد. از دیگر اصول معاشرتی در مکانهای اجتماعی عبارتند از:
· استفاده از کلمات متشکرم و متاسفم در موقعیتهای ضروری
· توجه به افراد و تماس چشمی با آنها در حین صحبت
· عذرخواهی با گفتن کلمه ببخشید وقتی که سعی دارد از بین جمعیت عبور کنید.
· دست دادن و لبخند در هنگام رو به رو شدن با افراد
آداب معاشرت در مکالمات تلفنی
ارتباطات تلفنی نیز همانند دیگر روابط ما نیازمند ملاحظات ویژهای است که میبایست آداب معاشرت مخصوص به آن را رعایت کرد. از جمله این اصول عبارتند از:
· با صدای رسا در پشت تلفن اقدام به صحبت ننمایید. چرا که صحبت با صدای بلند و یا بیش از حد آرام میتواند برای شخص پشت خط آزاردهنده باشد.
· در طول مکالمه همواره لبخند به لب داشته باشید. اگر چه فرد پشت خط شما را نمیبیند، اما همواره این لبخند بر روی صدای شما تاثیر گذاشته و احساس آرامش را در فرد القا میکند.
· در حین صحبت توجه داشته باشید که حواس خود را به جریان مکالمه جمع نمایید و از کارهای جانبی مثل چک کردن موبایل، خوردن تنقلات، مطالعه اخبار و غیره خودداری نمایید.
آداب معاشرت در محیطهای کاری
امروز افراد بیشتر تایم خود را در محل کار سپری میکنند . از این رو لازم است تا رفتار و برخوردارهای مناسب این محیط را رعایت نمایند. برخی از اصول آداب معاشرت در محیطهای کاری عبارتند از:
· تلفن همراه خود را بر روی حالت بیصدا قرار داده تا مخالفت کار دیگران نشود.
· هرگز اقدام به مسخره کردن همکاران خود نمایید.
· همواره مراقب لحن و کلام خود در محل کار باشید و هرگز بر سر کسی فریاد نزنید و از کلمات زشت استفاده نکنید.
· سعی کنید همیشه سر وقت در محل کار حاضر شده و انضباط را رعایت نمایید.
· از بردن لوازم اداری دفتر کار به خانه خود خودداری نمایید.
· جز در مواقع ضروری از بردن کودکان به محیط کار خود اجتناب نمایید.
· از وارد شدن به اتاق کار سایر کارکنان خودداری کرده و قبل از ورود به حریم خصوصی آنها اجازه بگیرید.
آداب معاشرت در مجالس عروسی
همواره برای حاضر شدن در مجالس عروسی لازم است برخی از اصول آداب معاشرت مخصوص این محیط را رعایت کنید که عبارتند از:
· تلفن همراه خود را در طول مجلس خاموش کنید.
· سر وقت در مهمانی حاضر شوید و کادوی خود را فراموش نکنید.
· مزاحم عکاس و فیلمبردار نباشید.
· در مورد نحوه پذیرایی و غذای مهمانها اعتراض نداشته باشید و با کمال احترام همه چیز را همانطور که هست بپذیرید.
سخن پایانی
ممکن است تصور کنید که اصطلاح آداب معاشرت واژهای بسیار کوچک میباشد، اما باید این را بدانید که همین واژه کوچک در دل خود نقشها و مسئولیتهای زیادی را در بر گرفته است که میتوان با استفاده از آن به فردی محبوب و قابل احترام در جامعه تبدیل شد. چرا که آداب معاشرت مجموعه کاملی از اصول اخلاقی، احترام به دیگران، ایجاد فضای شخصی، آسودگی خاطر با حضور خود، مهربانی،مودب بودن، رعایت اخلاق و شرافت در هر موقعیتی را به شما یادآوری میکند. از این رو لازم است برای حضور در هر محیطی اصول مناسب با آن را رعایت کرده و آنها را به کار گیرید. برای یادگیری اصول آداب معاشرت میتوانید به سایت مریم مبارکی مراجعه کرده و به راحتی قوانین معاشرت مخصوص به هر محیط را فراگیرید.
منبع : maryammobaraki.com
مقالات مشابه
- ارزش ترجمه برای فعالیت های بازاریابی آنلاین
- انجام ترجمه تخصصی
- هرچه کف پیستون ضخیم تر باشد
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- اخبار وی او ای
- درباره ترجمه: دستیار Regex memoQ
- ترجمه انگلیسی به فارسی nice
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- تایید رسمی ترجمه مقاله
- The Impact اسباب بازی On your بالقوه/دنبال کنندگان شما